Hrabia Ory

Hrabia Ory

Zwieńczeniem VI edycji Royal Opera Festival była opera Hrabia Ory Gioachino Rossiniego wystawiona w Operze Krakowskiej! Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadził Antonino Fogliani. 

Rossini postanowił wybrać nieco delikatniejszą wersję starofrancuskiej legendy, choć libretto opery napisali również Scribe i Delestre-Poirso. Powstała błyskotliwa, dwuaktowa komedia pomyłek, w której tytułowy hrabia Ory jest co prawda kobieciarzem, ale nie pozbawionym skrupułów, a jego podboje nie zawsze kończą się sukcesem. Akcja rozgrywa się podczas wypraw krzyżowych, około 1200 roku. Ory postanawia rozkochać w sobie słynącą z urody cnotliwą Adelę, hrabinę de Formentiers. Mężczyźni z jej zamku wyruszyli na wyprawę do Ziemi Świętej, hrabina wydaje się więc zupełnie bezbronna… Tytułowy bohater opery podstępnie przywdziewa szaty pustelnika, a potem skromnej zakonnicy, byle tylko dotrzeć w pobliże Adeli i złożyć jej niemoralną propozycję. Po całej serii zabawnych wydarzeń, oczywiście zakrapianej wybornym winem z zamkowej piwniczki, hrabia zostaje zdemaskowany. Ośmieszony Ory musi ratować się ucieczką, gdy powraca obrońca cnoty Adeli i jednocześnie prawowity właściciel prawie pustej piwniczki z winami, który może okazać się zupełnie pozbawiony poczucia humoru…

Hrabiego Ory Rossini skomponował dla sceny paryskiej, spędzając wakacje w wiejskiej rezydencji swojego przyjaciela – bogatego bankiera i jednocześnie zagorzałego melomana Alejandra Aguado. Partyturę dzieła ukończył w ciągu zaledwie piętnastu dni. Kompozytor był znany z bardzo szybkiego tempa tworzenia (pisał pięć lub sześć oper rocznie), co wzmagało ryzyko pomyłek. Anegdota głosiła, że na ten zarzut odpowiedział kiedyś z rozbrajającą szczerością: „Mam przeważnie sześć tygodni na napisanie opery. Te sześć tygodni dzielę tak, że przez pierwsze cztery oddaję się swoim ulubionym rozrywkom, później przychodzi mi na myśl parę tematów muzycznych, a następnie przez ostatnie dwanaście dni codziennie piszę jedną arię, jeden duet, jeden tercet i co tam jeszcze trzeba do opery. Wieczorem idę na próbę. Czy przy tym galopie twórczym mogę zauważyć błędy w partyturach?”.

za: Filharmonia Krakowska

Niezwykle cieszymy się z nawiązania tej współpracy z Operą Krakowską i wierzymy, że zaowocuje ona kolejnymi operami wystawianymi w tej fantastycznej przestrzeni. 

Wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Antonino Fogliani – dyrygent
Jochen Schönleber – reżyseria, scenografia
Eleonora Calabrò – asystent reżysera
Olesja Maurer – kostiumy
Patrick Kabongo – hrabia Ory
Sophia Mchedlishvili – hrabina Adele
Camilla Carol Faria – Dame Ragonde
Fabio Capitanucci – Raimbaud
Diana Haller – Isolier
Yo Otahara – Alice
Nathanaël Tavernier – Guwerner
Cecile Restier – asystent muzyczny
Szymon Naściszewski - asystent dyrygenta
Piotr Piwko – przygotowanie chóru 

Fot. Andrii Kotelnikov